כללים לתכנון ועיצוב יעיל יותר של חדר הארונות שלך

דף הבית > מגזין עיצוב > כללים לתכנון ועיצוב יעיל יותר של חדר הארונות שלך
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

חדר ארונות הוא חלום של סדר וארגון, כאשר כל החפצים מסודרים בחלל אחד ונוח לגישה. כדי לייצר חדר שכזה שיתפקד באופן הטוב ביותר יש לקחת בחשבון מאפיינים שונים שישפיעו על הנוחות של השימוש בחדר. מאמר זה יענה לכם על כל השאלות לתכנון חדר הארונות המושלם עבורכם. תראו כיצד מתכננים, אילו שיקולים יש לעשות ואיזה נתונים יש לקחת בחשבון. למדו איך לעצב את חדר הארונות המושלם החל משיקולים מחושבים הנוגעים לשימושים פרקטיים ועד לבחירות עיצוביות המבוססות על תורת הפנג שווי. חדר ארונות חלומי בעל סגנון, נוחות מעשית ואנרגיה חיובית מחכה לכם במאמר הבא.

 

מתחילים בתכנון

חדר הארונות שלכם עומד להיות חדר בו תבלו חלק חשוב מזמנכם, הכולל התארגנות ובחירה. חלל שכזה דורש עיצוב חם ומרווח כך ששהייה בו תיתן תחושה טובה ונעימה. כדאי להשקיע מעט זמן בתכנון החדר ולקחת בחשבון את האלמנטים השונים כדי לייצר חדר ארונות שייתן לכם תחושה נינוחה מצד אחד וכן ימלא את הצרכים שלכם מהצד השני. יש לציין שחדר ארונות עשוי להיות חלום נושן אך ללא תכנון נכון הוא לא ייתן לכם את תחושת ההגשמה שרציתם להרגיש. אם החלל שיש ברשותכם אינו מתאים לעיצוב חדר הארונות המתאים שקלו בכל זאת לדחות את החלום ולהציב ארון קיר גדול בחדר השינה. אם חדר הארונות יהיה מסורבל ומנוכר, ארון קיר יהיה עדיף הן מבחינה אנרגטית והן מבחינה פרקטית.

%d7%a1%d7%a8%d7%92%d7%9c

השלב הראשון בתכנון חדר הארונות יהיה התחשבות בחלל המועמד לרשותכם ובמה שאתם רוצים לאכסן בו. התייחסו במיוחד לנתונים הבאים:

  • מידות החדר: תמדדו אורך, גובה ורוחב כדי לתכנן אילו ארונות להציב בחדר ובאיזה מיקום.
  • חלונות: החלונות חשובים גם מהבחינה שבהיעדרם נצטרך להוסיף מערכת אוורור לחדר וגם מבחינה שלא נרצה לחסום אותם עם הארונות.
  • פריטי קיר נוספים: בהתאם לחלונות, יש לציין את המיקום של שקעים, מתגים וכל דבר אחר שעשוי להיות תלוי על הקיר ונרצה להשאיר חשוף.
  • מידות לא סטנדרטיות: החלל בו תרצו לבנות את חדר הארונות שלכם עשוי להיות בנוי בצורה לא סטנדרטית. הקפידו לרשום לפניכם מידות שונות עבור מרווחים בעלי רחבים שונים, פינות מעוקלות, תקרה מדורגת וכדומה.
  • הפריטים המיועדים לאחסון: הרכבת רשימה של הפריטים שמיועדים להימצא בחדר הארונות תיתן לכם מושג לגבי אופי הארונות שאתם צריכים. רשמו לעצמכם את כמות הפריטים כדי לדעת כמה מקום הם יידרשו. אם יש לכם שיטת סידור שתרצו ליישם על חדר הארונות, רשמו אותה כדי לתכנון חלוקה נכונה. הפרידו בין בגדים המצויים במגירות לבין אלו המקופלים על מדפים ולבין אלו שזקוקים למתלים. הפרידו גם בין הפריטים שיש לכם שימוש תכוף יותר בהם וזקוקים לגישה נוחה יותר לאלו שהשימוש בהם נדיר יותר.

 

תכנון המרחב

%d7%aa%d7%9b%d7%a0%d7%95%d7%9f-%d7%a0%d7%9b%d7%95%d7%9f

תכנון המרחב הוא החלק בעל הערך הפרקטי ביותר בתכנון חדר הארונות שלנו. כדי לתכנן היטב את החלל כדאי להשתמש בעזרים לייצור הדמיה של ארגון החדר. החל מתכנון על גבי דף ועד לשימוש בתוכנות הדמיה חינמיות, כל האמצעים כשרים כדי לייצג היטב את הסידור הסופי של הארונות בחלל. באמצעות תכנון שכזה תוכלו לוודא שנותר מרווח מספיק בין הארונות, שהגישה לכל הארונות נוחה ונטולת מכשולים ושמידות הארונות מתאימות לחלל.

אילו מידות יש להקדיש לארונות ולמרווח ביניהן?

  • מרווח בין הארונות: מרווח התנועה שלנו בין הארונות צריך להיות לפחות 70 ס”מ. מרווח צר מזה ייתן תחושה צפופה וניידות מוגבלת בחלל.
  • עומק ארון לתליה: עומק ארון המיועד לתליה הוא לרוב בין 55-60 ס”מ, אך עבור בגדים רחבים כמו חליפות ומעילים ניתן להעמיק גם עד ל-65 ס”מ. באם אין די מקום, ישנם פתרונות תליה בהם הבגדים מסודרים במקביל לדלת ואז די בעומק של 35 ס”מ, אך במקרה כזה רוחב הארון לא יוכל לרדת מ-55 ס”מ כדי לאפשר מקום לקולב.
  • עומק ארון לבגדים מקופלים: 40-45 ס”מ הם מספיקים עבור בגדים מקופלים. באם יש עוד מקום, אפשר למקם בגדים נוספים מאחור באמצעות מגירה נשלפת.
  • עומק ארון למגירות: אין עומק ייעודי עבור המגירות, אך יש לקחת בחשבון שהמסילות שלהן מגיעות בקפיצות של חמישה ס”מ. כדאי להתייעץ עם ייצרן הארון כדי לקבל מושג על עומק המגירות שתקבלו בהתאם לעומק הארון כולו.
  • דלתות הזזה: מסילות דלתות ההזזה יידרשו 5-10 ס”מ מעומק הארון. כנגד לחיסרון זה, היתרון של דלתות ההזזה הן הנוחות שיש בהן לעומת דלתות רגילות שעשויות לא להתאים למבנה החדר. ניתן גם להמתיק את אובדן העומק של הארון באמצעות מנגנון של דלתות רחף שממזער את העומק הנדרש עבור דלתות ההזזה לכדי 4 ס”מ בלבד. שקלו את המרווח שיישאר לכם לאחר דלתות ההזזה כדי לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר.
  • גודל הארון: בהתאם למידות שצוינו להלן, ארונות תליה דורשים מקום רב יותר מארונות מדפים ומגירות. באם החלל העומד לרשותם הוא קטן, העדיפו מדפים ומגירות.
  • הגבהה מהרצפה: באם גובה החדר מאפשר זאת, כדאי לעשות שימוש בארונות המוגבהים באמצעות במה מכיוון שהם שומרים על יציבות בטוחה יותר של הארון. גובהם ורוחבם של הארונות גמישים יותר והם תלויים במידות החדר שלכם. באם יש לכם חדר בעל מידות מיוחדות, נסו למצוא את הארונות בעל המידות שימקסמו את השימוש בחלל העומד לרשותכם. מאפיין נוסף שחשוב מאוד לקחת בחשבון לפיכך, הוא הסידור הכללי של הארונות בחדר. להלן כמה טיפים:
    • חדר צר: באם עומד לרשותכם חלל צר, הניצול המרבי שלו יהיה בתכנון הארונות במקביל. המרווח שייווצר בין הארונות יהיה חלל התנועה שלכם.
    • חדר קטן: בחדר קטן כדי לתכנן את הארונות בצורת ח ולהקדיש תשומת לב נוספת לארונות פינתיים כדי לעשות שימוש מרבי בחלל.
  • אביזרים נוספים שיש להתחשב בהם: תאורה פנימית, קרש גיהוץ נשלף או מתקפל וכדומה דורשים תשומת לב בתכנון.

לאחר שתתכננו את סידור הארונות בחדר תוכלו לגלות האם נותר לכם מקום. במידה וזה המצב, ניתן לשקול אביזרי נוחות ונוי כגון פריט ישיבה או שידה קטנה.

 

עיצוב החלל

%d7%a2%d7%99%d7%a6%d7%95%d7%91-%d7%94%d7%97%d7%9c%d7%9c

שלב הביניים בין התכנון המעשי של החדר לתכנון התחושתי שלו הוא של עיצוב החלל אשר משלב אלמנטים מעשיים ועיצוביים גם יחד. אלו ישפיעו גם על הפרקטיקה של השימוש בחדר הארונות, הכוללים גישה נוחה ושימור נכון של החפצים היקרים לנו וכן על התחושה שלנו בעת השהייה בחדר, הכניסה אליו והיציאה ממנו.

  • תאורה: האלמנט החשוב ביותר הוא התאורה. עלינו לבחור תאורה שלא תטשטש את צבעם של הבגדים. סוגי תאורה שונים עשויים להיות נעימים ויפים, אך השימוש בחדר הארונות הוא בחירה של בגדים ואנו צריכים לראות את הצורה והצבע שלהם בבהירות. תאורת הלוגן על כל סוגיה תיתן לנו את האפקט הרצוי ולכן כדאי לבחור בה או בדומיה. נוסף לכך, יש לתכנן את התאורה שתייצר פיזור אור מקסימלי ותשאיר חללים מוצללים או עמומים מעטים ככל האפשר. תכנון תאורה נכון ייתן לנו לראות את צבע הבגד באופן הנאמן ביותר לגוון הטבעי שלו.
  • אוורור ומיזוג: אלמנט חשוב נוסף הוא אוורור ומיזוג. חלון בחדר עשוי להועיל מבחינה זו, אך הוא עשוי גם להזיק מבחינת הצטברות אבק. כך או כך, כדאי לקחת בחשבון את האפשרות של אוורור מלאכותי שישמור על חדר רענן. מעבר לכך, מיזוג עשוי להיות חשוב אף יותר. חדר הארונות עשוי להיות סגור וזרימת אוויר נכונה תאפשר לנו לשהות בו בנוחות ולעשות את הבחירות הנכונות בבחירת הבגדים שלנו.
  • כניסה לחלל: יש להקדיש מחשבה גם לכניסה לחלל/חדר. דלת כניסה משמשת כחוצץ בין החללים השונים והיא מייצרת הפרדה שנדרשת לחדרים כמו חדר שינה. עבור חדר הארונות לעומת זאת, תרצו להימנע מהפרדה שכזו שכן הביקור בחדר אמור להיות חלק מתהליך שלם. לפיכך כדאי להחליף את הדלת הסטנדרטית בדלת הזזה או אפילו בווילון כדי לייצר תחושה הוליסטית במעבר בין החדרים.
  • רצפה: הרצפה היא אלמנט נוסף שכדאי להתחשב בו. חדר הארונות הוא חדר שתרצו ללכת בו ברגליים יחפות ולכן הרצפה המתאימה ביותר תהיה פרקט או שטיח (מקיר לקיר, או מונח על גבי ריצוף). הבחירה הנכונה ביותר תהיה זו שתשתלב עם שאר הבית ובעיקר עם חדר השינה באם חדר הארונות צמוד אליו. במידה ונבחר שטיח, כדאי להימנע מבחירה של שטיח שעיר מידי. על אף שזה עשוי לתת תחושת חמימות, איננו רוצים ששיער השטיח או אבק העשוי להצטבר בו יתמזג עם הבגדים שלנו.
  • מראות: פריט אחרון שצריך להתחשב בו בטרם המעבר הסופי אל החלק העיצובי של התכנון הוא מראות. למראה יש חשיבות פרקטית ועיצובית עצומה גם יחד: מבחינה פרקטית, נרצה מראה כדי שנוכל לבחון את הבגדים שאנו בוחרים ומבחינה עיצובית, מראות נותנות תחושת מרחב לחדר. מראה היא ככל הנראה מצרך שלא ניתן להחסיר מחדר הארונות, אך יש לבחור מראה בתבונה ולא להגזים הן בגודל שלה והן בכמות המראות. תורת הפנג שווי מציעה להימנע ממראות בחדרים פרטיים דוגמת חדר ארונות והסיבה די ברורה לעין. הגזמה במראות תייצר תחושת מרחב קיצונית מידי שעשויה להתבטא בבלבול וניכור. התחושה הזרה שנוצרת מאשליית האינסופיות של עמידה בין שתי מראות אינה רצויה לשהייה הממושכת בחדר הארונות. בחרו מראה אחת פשוטה שתוכלו לבחון את עצמכם באמצעותה והיא תספיק הן מבחינת השימוש והן מבחינת התחושה.

 

צבעים ועיצוב

%d7%a6%d7%91%d7%a2%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%a2%d7%99%d7%a6%d7%95%d7%91

בחירת הצבעים והתאמת צורות וסגנונות הארונות הם השלב הפחות פרקטי בתכנון חדר הארונות, אך יש לו את ההשפעה הגדולה ביותר על התחושה הנוצרת בעת השהייה בחדר. שיקולים נכונים יובילו לאנרגיה בריאה בחדר והרגשה חמימה שתגרום לכם ליהנות מחדר הארונות שלכם. כדי לעשות זאת היטב, יש להתחשב בכך שחדר הארונות אינו חדר נפרד שמיועד לשהייה ממושכת כמו החדרים האחרים בבית, אלא הוא מהווה חלק מפעילות שלמה ולכן יש לייצר תחושה חלקה במעבר בו.

כדי להפוך את חדר הארונות שלכם לחלק טבעי מן התנועה שלכם בבית כדאי לנטות לעיצוב דומה לשאר הבית מבחינת הצבע והסגנון. אם חדר הארונות מחובר לחדר השינה, השתמשו בעיצוב דומה שייצר תחושה הוליסטית. אם הגישה לחדר הארונות היא דרך מסדרון משותף נקטו יד חופשית יותר בעיצוב, אך עדיין השתדלו לשמור על דמיון לחדרי השינה ולחדר האמבטיה.

הארונות של ימינו מגיעים בעיצובים שונים ובצבעים שונים. בחדר הארונות הם דומיננטיים וכך מהווים לנו מעין רקע כמו שהקירות עצמם עושים בחדרים האחרים. עם זאת, גם בחדר הארונות הקירות נראים לעין ונותרים דומיננטיים ולכן יש לשלב את הצבעים של אלה ושל אלה כך שלא ייצרו ניגודיות גדולה מידי. גוונים שונים של אותו הצבע או צבעים דומים זה לזה ייתנו הרגשה אחידה ורצויה. בחירת צבעים מנוגדים אשר לא משלבים זה עם זה תיצור תחושה של בלגן שאינכם רוצים.

צבעים בהירים יתאימו עבור הארונות והקירות מכיוון שהם מעניקים תחושת מרחב. הנטייה הטבעית עשויה להיות ללבן, ואולי אפשר לשלב משטחים לבנים בחלק מהקירות או הארונות, אך עדיף להשאיר מקום גם לצבעים נוספים בעלי אנרגיה חזקה יותר. באם נפנה לתורת הפנג שווי, נמצא שצבעים המוגדרים כ”צבעי ין” מתאימים יותר לחדרים בהם יש שהייה עצמאית. צבעים אלו הם קבוצת הצבעים הקרים, בהם כחול, סגול וירוק.

כחול או ירוק יעניקו לנו את האנרגיה הרצויה. בפנג שווי, כחול הוא הצבע של השלווה והוא ישרה עלינו רוגע ונינוחות בעת השהייה בחדר הארונות. ירוק הוא הצבע של ההתפתחות והוא מתאים לאנרגיית התנועה הרצויה בחדר. סגול עשוי להתאים גם הוא, אם כי הוא צבע בעל אנרגיה רוחנית יותר ואילו לחדר הארונות שלכם יש שימוש מעשי.

צבעים אחרים המוגדרים כצבעים חמים לרוב מתאימים לחדרים בעלי שהייה משותפת וזהו אינו המצב בחדר הארונות. אדום, כתום וצהוב הם צבעים נהדרים אך אם נרצה להשתמש בהם עבור חדר הארונות יהיה עדיף להשתמש בגוונים בהירים שלהם כמו ורוד או גוון אפרסק. גוון קרוב למשפחה זו שכן נוכל למצוא לו מקום בחדר הארונות יהיה חום, הצבע המסמל יציבות.

בהמשך לצבעי הרקע של החדר, ניתן גם לחשוב על אלמנטים נוספים בעלי צבע ומשמעות עיצובית. דוגמות או טפטים ייצרו אנרגיה טובה אם לא יכילו מגוון רב מידי של צבעים שייצרו תחושת בלבול. הן בהם והן באביזרים נוספים בעלי צבע, כמו ידיות הארון, כדאי לבחור בקווי מתאר עגולים המסמלים זרימה. ידיות הארונות ואביזרים בעלי צבעים נוספים הם בדיוק המקום ליד חופשית יותר בבחירת הצבעים. כדאי לשמור על אחידות, אך אכן יש מקום לפנות דווקא לצבעי היאנג, הצבעים החמים, כדי לתת מגע מיוחד לאנרגיה שבחדר. צהוב יהיה רצוי במיוחד, שכן הוא צבע החכמה ויוסיף את הגוון הנכון לאנרגיה.

 

בחירת הארונות

%d7%91%d7%97%d7%99%d7%a8%d7%aa-%d7%90%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa

לאחר עיצוב החדר מגיע השלב האחרון והחשוב ביותר – בחירת הארונות. לאור כל השלבים הקודמים, בחירת הארון צריכה להיות די פשוטה בהתחשב בכמות המידע שנצבר עד כה. עם תכנון נכון של מידות החדר, של כמות הפריטים שאמורים להימצא בחדר הארונות ושל העיצוב הראוי של הארונות והחדר, כל שנותר הוא לבחור את הארונות שיתאימו לכל הדרישות באופן הטוב ביותר.

להלן סיכום של הנקודות החשובות:

  • מה אתם מאחסנים? על פי רשימה של הפריטים שאמורים להיות בחדר הארונות תוכלו לקבוע בדיוק אילו חללים הארונות צריכים להכיל. יש לציין כמה חללי תליה נדרשים, כמה חללי מדפים וכמה חללי מגירות.
  • מה גודל הארונות? בעקבות הנקודה האחרונה ובאמצעות הרישום שהכנתם כהדמיה לחדר, תוכלו לציין בדיוק את מידות הארונות שאתם זקוקים להם.
  • מהי הגישה לארונות? בהתאם לגודל ולאופי החלל של חדר הארונות תוכלו לציין אילו דלתות יהיו לארונות. אין צורך לשמור על אחידות שכן הדבר החשוב ביותר הוא המעשיות של הדלתות. ארונות ללא דלתות יכולים להתקבל בברכה וכך גם ארונות בעלי דלתות הזזה.
  • מה יהיה עיצוב הארונות? נבחר את הצבעים הנכונים ואת ההדפסים המתאימים עבור הארונות שלנו כדי לייצר את האנרגיה הרצויה.

 

טאץ’ אחרון

לסיום תכנון חדר הארונות המושלם עבורכם תוכלו להוסיף טאץ’ אחרון. שלל תוספים ועזרים ממתינים לכם כדי לשדרג את חדר הארונות שלכם ולהפוך אותו לשימושי, בטוח וארוך ימים. למשל, במידה ותרצו לאחסן חפצים יקרי ערך בחדר הארונות ניתן לתכנן דלת הנפתחת באמצעות טביעת אצבע בלבד. חדר ארונות חכם ומתקדם יכול להיות מצויד גם בטלוויזיה שתשאיר אתכם מחוברים בעת ההתארגנות שלכם. מנגנוני טריקה שקטה יימנעו רעשים חורגים כך שתוכלו להשתמש בחדר הארונות בקלות הדעת בלי להפריע לשאר הנוכחים בבית. מנגנוני בלימה ייחודיים ישמרו על תקינות הדלתות, יעקבו את הבלאי שלהן וכך יתרמו לאריכות הימים של הארונות. אם לא די בכך, טאץ’ הסיום האחרון עשוי להיות הטוב ביותר כדי לחתום את חדר הארונות שלכם כיצירת אמנות של עיצוב ומעשיות: אחריות של לפחות 8 שנים עבור החדר הארונות – הינה must!

דילוג לתוכן